معرفی بهترین های دنیا
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
روش های نوین تدریس خلاقانه

روش های نوین تدریس خلاقانه

روش های نوین تدریس خلاقانه

روش از واژه ی لاتین method گرفته شده است. این واژه در فرهنگ­ های فارسی به راه، طریق و اسلوب معنی شده است. به طور کلی راه انجام دادن هر کاری را روش می­گویند. تدریس به آن قسمت از فعالیت‌های آموزشی که با حضور معلم در کلاس درس اتفاق می‌افتد اطلاق می‌شود. هدف تدریس ایجاد شرایط مطلوب یادگیری از سوی معلم است.

مقصود از روش تدریس نیز راه و روش منطقی و منظم جهت انتقال مفاهیم آموزشی به دانش آموزان است.

هر چه معلم از  روش های نوین تدریس خلاقانه تر استفاده نماید به همان میزان می­توان توقع یادگیری پایدارتری از دانش آموزان داشت. برای مثال می­توان به عادی شدن برنامه ­های تلویزیونی در دنیای امروز اشاره کرد.

اما در همین شرایط نیز برنامه­ هایی ساخته می­شوند که تا سالیان سال برخی از دیالوگ ­ها در فیلم ­ها یا سریال­ ها به مکالمات روزمره مردم راه می­یابند. دلیل این موضوع جز انتخاب شیوه­ خلاقانه و بدیع در انتقال پیام نیست. طبیعی است که انتخاب روش مناسب به مفهوم شیوه ه­ای منظم و هدفمند در هر زمینه ه­ای مهم­ترین وسیله­ رسیدن به هدف می­باشد.

بدیهی است که معلم نقش روشن و بی بدیلی در یادگیری دانش آموزان دارد.

بسیاری از مباحث که در دوران تحصیل و در قالب کتاب ­های درسی آموزش داده می­ شود; دیگر هرگز مجالی برای طرح نمی­ یابند و اگر مفاهیم به خوبی به دانش آموز منتقل نگردد در  بیادسپاری و بیادآوری آموخته­ ها دچار مشکل می شود. معمولاً در تدریس حداقل سه ویژگی برشمرده می‌شود:

1- وجود تعامل بین مدرس و یادگیرنده

(نه یک جریان یک طرفه که در آن تنها معلم گوینده باشد و دانش آموزان شنونده ی محض باشند)

2- وجود اهداف از قبل تعیین شده

(که مدرس بداند به چه هدفی این فعالیت‌ها را انجام دهد)

3- ایجاد فرصت و فضای مناسب برای یادگیری

(تا یادگیرنده بتواند در بهترین زمان و فضای ممکن موضوع را فرا بگیرد)

پس با همین تعریف ساده متوجه یک موضوع بسیار مهم می‌شویم:

متاسفانه باید اذعان نمود در مواردی آنچه شاهدش هستیم نوعی فعالیت یک جانبه و تک گویی است نه تدریس!

در ادامه به نمونه ای کاربردی از  روش های نوین تدریس خلاقانهکه هماهنگ با ویژگی­ های آن است اشاره می­گردد:

روش بدیعه پردازی:

یکی از روش های نوین تدریس خلاقانه است که تاکید زیادی بر پرورش قدرت خلاقه در گروه دارد. گوردون که از بنیان گذاران این روش است بر خلاف اعتقاد سنتی مبنی بر وراثتی بودن و ذاتی بودن قدرت خلاقیت; این باور را معرفی نمود که خلاقیت قابل یاد دادن و پرورش است. او همچنین معتقد بود که بهترین راه پرورش خلاقیت و ابتکارهای فردی، فعالیت­های گروهی است.

روش تدریس مذکور شش مرحله دارد:

1- شناخت شرایط موجود:

در این مرحله دانش آموزان به توصیف دیده های خود می­پردازند و موقعیت مورد نظر برای آن­ها به طور کامل واضح می­شود.

2- قیاس مستقیم:

در این مرحله دانش آموزان تصورات خود را در مورد یک پدیده مطرح می­کنند و آن را با یک پدیده یا مفهوم دیگر مقایسه می­کنند. (مانند مقایسه یک شرکت تجاری با یک ماشین)

3- قیاس شخصی:

در این مرحله دانش آموز خود را به جای آن مفهوم یا چیز قرار می­دهد و احساس خود را بیان می­کند. و اغلب این کار با جان بخشی به اشیاء صورت می­گیرد. البته این قیاس با توجه به قیاس مستقیم انجام می­گیرد.

4- تعارض فشرده:

در این مرحله دانش آموزان از قیاس­ های شخصی و مستقیمی بهره می­ برند که در آن از مفاهیم متضاد بهره گرفته شده است. (مرگ و زندگی برای او معنی دارد)

بنا به اعتقاد گوردون:
“تعارض فشرده بهترین کمک به وسعت دادن بینش فراگیران است و انعطاف ذهنی آن­ها را بالا می­برد”

5- در این مرحله با توجه به مراحل قبلی قیاس مستقیم دیگری انجام می­شود.

6- دانش آموزان در این مرحله با راهنمایی معلم به مفهوم مورد نظر بر می­گردند.

و با توجه به قیاس­ های انجام شده به ارزیابی مفهوم می ­پردازند و اغلب در این مرحله دانش­ آموزان در مورد موضوع درس به نوشتن انشا می پردازند.

توجه به دو نکته­ زیر برای اثربخشی این روش تدریس ضروری است:

1- معلم نباید آفرینش ­ها و قیاس­ های شاگردان را تحت تأثیر قرار دهد و دادن آزادی می­تواند خلاقیت را بالا ببرد.

2- اجرای این روش تدریس بسته به داشتن توانایی­ های خاصی در دانش ­آموزان است.

و معلم قبل از انتخاب این روش باید به رشد ذهنی دانش­ آموزان خود توجه کند.

این مورد یکی از روش ­های نوین تدریس بود که به آن اشاره مختصری گردید.

بدیهی است که در انتخاب روش مناسب برای تدریس هر درس باید به مختصات و ویژگی­ های خاص آن درس توجه نمود. به عنوان نمونه درسی مثل ادبیات را می­توان به موسیقی و اجرای نمایش در کلاس درس پیوند داد و از این طریق مهارت­ های ارتباطی را نیز در دانش آموزان تقویت نمود. روش بدیعه پردازی به این جهت دارای جذابیت است که می­تواند قدرت تخیل و خلاقیت را در دانش آموز پرورش دهد. و ذهن او را به درگیر شدن با موضوعات درسی وادار نماید.

بدین ترتیب می­توان از یادگیری سطحی به یادگیری عمیق رسید. و بیادسپاری را با روش­ های مناسب و کاربردی در دانش آموز تقویت نمود.

از مطالب زیر نیز دیدن فرمایید:

خرید تقوم رومیزی 99

روش های نوین تدریس

سفارش طراحی لوگو

طراحی لوگو ارزان

تقویم رومیـزی یادداشتی
جهت دانلود اپلیکیشن بوی مهر روی تصویر زیر کلیک کنید





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 11 اسفند 1398
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو | Buy Website Traffic